Dag vijf....Oosterijk Italia - Reisverslag uit Molveno, Italië van Lucia en Henk Florissander - WaarBenJij.nu Dag vijf....Oosterijk Italia - Reisverslag uit Molveno, Italië van Lucia en Henk Florissander - WaarBenJij.nu

Dag vijf....Oosterijk Italia

Blijf op de hoogte en volg Lucia en Henk

09 Juli 2015 | Italië, Molveno

Dag vijf

Na een heerlijk ontbijt vertrokken we rond 8.15 uur richting de Reschensee en vandaar door naar De Passo dello Stelvio (Duits: Stilfserjoch) is een bergpas in de ItaliaanseAlpen. De bergpas is vooral bekend vanwege wieleretappes in de Ronde van Italië. De Stelvio is één van de hoogste verharde bergpassen in de Alpen; onder andere de Col de l'Iséran (F) is hoger. Helaas regende het wat boven, maar de uitzichten waren er toch wel...en de vele fietsers en motorrijders.
De Stelvio is één van de zwaarste beklimmingen in de wielersport vanwege de lengte en het hoogteverschil van de klim. De klim vanuit Prato Allo Stelvio kent 48 haarspeldbochten die vanaf de boomgrens (en de top) goed zichtbaar zijn. Hoewel de bergpas altijd voor spektakel zorgt in de Ronde van Italië, is die slechts tien keer verreden omdat de bergpas in het voorjaar nog gesloten kan zijn vanwege sneeuwval.

Via de Gaviapas (Italiaans Passo di Gavia) ook een bergpas in de Italiaanse Alpen, in de regio Lombardije. Bovenop de Gavia koffie gedronken een hele oude berghut maar de espresso was goed volgens Henk...maar mij te sterk.
Het is een van de hoogste paswegen van Europa. De weg voert dwars door het ongerepte Nationaal Park Stelvio. De weg is aangelegd in de Eerste Wereldoorlog voor de bevoorrading van Italiaanse soldaten die vochten in het Italiaans-Oostenrijks grensgebied. De pashoogte behoort tot de mooiste van de Alpen. Hier ligt het grote Lago Bianco met, naar het noorden, de berg San Matteo (3684 meter). Het Lago Nero ligt iets lager aan de zuidzijde van de pas. Hier bepaalt de berggroep van de Adamello het uitzicht. In het gebied zijn vele goed gemarkeerde wandelingen uitgezet. Gedurende de winter is de pas afgesloten vanwege de enorme sneeuwval. De pas is tot in mei en juni nog vaak afgesloten vanwege de grote hoeveelheid sneeuw.

Wat een prachtig gebied, de hoge toppen van bergen, en wat een smalle smalle wegen, kom je door een hele smalle tunnel...oeps tegenligger...Henk achteruit....weer de tunnel in weer een tegenligger....maar passeren met de hoofden buitenboord...ging maar heel net aan...wat een tunneltje. Er waren er nog meer...maar dat gaf verder geen probleem.

Via Paso del tonal 1890 meter, een echte wintersportplaats. waar we de Spar wilde leegkopen, (foto Speciaal voor Johan) maar we waren 10 minuten te laat...dicht tot 16.00 uur..dat werd te lang wachten. Naast de spar een restaurant daar heerlijk tonijn salade en ik panini salami kaas. Erg lekker. Daarna weer verder op doorreis naar Molveno is een gemeente in de Italiaanse provincie Trente (regio Trentino-Zuid-Tirol) en telt 1134 inwoners (31-12-2004). De oppervlakte bedraagt 35,2 km², de bevolkingsdichtheid is 32 inwoners per km². Het plaatje Molveno is gelegen aan het Molveno meer. Dit is een klein meertje midden in de Brenta Dolomieten dat in Italië aangeduid wordt als 'het pareltje' van de Dolomieten.

Rond 15.15 arriveerde we bij Hotel Lory, (hotel Londra was vol) beheerd door Hollandse eigenaren Karin en Maurice, erg leuk ontvangst...met borrel...en dat zonder te hebben geboekt. Kamer wel stuk minder dan in Nauders maar het uitzicht is fabelachtig...al liggen de hooggebergtes nu in de nevel. En rommelt het in de lucht. Maar wat wil je ook na zoveel hete mooie dagen...en in de bergen kan het weer wel spoken. We hebben wederom besloten tot half pension daar dit altijd goedkoper uitkomt als elders een happie eten....en volgens de medegasten is het kwaliteit wat er op tafel komt. We gaan het ervaren.

Tags: molveno